Wetenschap 


Bewezen effectief

Bij hypnotherapie geven we de onbewuste geest suggesties met het doel een probleem op te lossen of een verbetering te realiseren. Het raakt steeds meer geaccepteerd als volwaardig middel voor de genezing van lichaam en geest. Neurowetenschappers* tonen in diverse onderzoeken de impact van hypnose aan. Bovendien maakt een groeiend aantal ziekenhuizen gebruik van hypnose bij de behandeling van pijnklachten. Zelfs operaties en tandkundige ingrepen kunnen uitgevoerd worden met hypnose als enige anesthesiemiddel. Tijdens de behandeling is het testen van de verandering een belangrijk onderdeel. Zo maken we je resultaat merkbaar.

 

Werkzame factoren

Lynne McTaggart**, wetenschapsjournaist, onderzocht honderden wetenschappelijke experimenten rondom de vraag: 'Kunnen je gedachten de wereld veranderen?'. Sceptici stelden de meest perfecte onderzoeken op om het tegendeel te bewijzen maar iedere keer bleek dat het kan. Onomstotelijk bewijs is geleverd dat je met je menselijke geest invloed kunt uitoefenen op materie, zoals jouw lichaam en dat van anderen. Zij stelde op basis van die honderden wetenschappelijke onderzoeken 8 factoren op die succesvolle beïnvloeding bevorderen. Deze zijn:

  1. Kies een dag uit waarop je je goed voelt. Dat betekent voor de therapie dat je zorgvuldig een dag kiest die voor jou goed voelt om de sessie plaats te laten vinden.
  2. Zorg voor een werkruimte waarop je je op je gemak voelt. De oefeningen die je thuis kunt doen, doe je op een voor jou uitgekozen speciale plek. Mijn praktijk is zorgvuldig ingericht en wordt gereinigd en gelucht tijdens de sessies door zodat hij weer fris aanvoelt voor iedere nieuwe cliënt.
  3. Kom tot rust en kom in een alfastand. Door het aanleren van zelfhypnose gaat dit voor jou makkelijker. Maar ook door bewust stil te staan bij je ademhaling kom je in een alfastand, waarin de gedachtestroom tot rust komt. Naarmate je hersengolven meer vertragen, des te meer ervaar je onbeperkte ruimte en tijdloosheid en des te beter is dat voor de heling. 
  4. Zorg voor piekintensiteit. Daarna kom je in een alert bewustzijn, waarin je beseft wat er innerlijk en om je heen gebeurt. Daarom heet hypnose ook wel dagdromen met een doel. In de therapie en tijdens je zelfhypnose ben je uiterst gefocust. Op het moment dat je merkt dat je aandacht door iets anders getrokken wordt, neem je dit zonder oordeel waar. Op dat moment ben je alweer bewust en ga je terug naar je focus. 
  5. Voel mededogen voor jezelf. Open je hart en voel de compassie en liefde voor jezelf. Je wilt met jezelf werken, dus die liefde is voorwaardelijk voor alles.
  6. Je intentie is je focus. Eerst richt je je op je intentie, zo specifiek en beeldend mogelijk. Alle gedachten die daarbij horen komen voorbij. Dan voel je de ervaring alsof het gebeurt met al je zintuigen. 
  7. Geloof in de heling. Je neemt deze totale beleving mee de toekomst in alsof het al gebeurt is en je voelt je dankbaar. Je denkt alleen maar in termen van succes.
  8. Stap opzij. Je geeft je intentie over aan het grotere geheel, kies daarvoor de woorden die of het beeld dat bij jou past: God, de Bron, het is, de natuur, ... Geef het daar aan over en laat het los. Je komt terug naar het hier en nu en gaat gewoon verder met de dingen van de dag. Voor sommigen de moeilijkste stap.

 

Nogmaals, dit is echt allemaal wetenschappelijk bewezen. Ik hecht hier ontzettend veel waarde aan met mijn universitaire opleiding. Zie het als iets dat naast jouw huidige pad kan bestaan. En als je hier nog niet zo bekend mee bent, feliciteer jezelf dan. Beginners hebben vaak meer succes. Zie het als jouw mogelijkheid om in contact te komen met het onbekende met al haar potenties en mogelijkheden. Ik begeleid je er, vanuit mijn eigen ervaring en die van anderen, graag in. Stap voor stap, op jouw tempo. 

 

Hersengolven en hypnose

Veel van onze tijd zijn onze hersenen in bètagolven. In trance (door begeleide hypnotherapie, meditatie of zelfhypnose) kun je jouw alfa - en thetahersengolven gaan benutten. Je bent dan in een bijzonder bewustzijn (je onbewuste) en staat open om aan verandering te werken. Dit combineren we in de therapie met een duidelijke intentie (datgene wat jij wilt bereiken) en krachtige positieve emoties zoals dankbaarheid en geluksgevoelens. Deze methode is wetenschappelijk onderzocht door o.a. Joe Dispenza en beschreven in zijn boek 'Becoming Supernatural'.  Zie de pdf  over hersengolven voor meer informatie over hersengolven en de werking van hypnotherapie. 

 

Nog meer informatie?

Wil je meer weten over de wetenschappelijke onderbouwing of hoe een sessie in zijn werk kan gaan, dan kun je mijn scriptie eens doorbladeren. Hierin staan de sessies met vijf cliënten op hoofdlijnen beschreven. Deze gaan onder andere over verwerken van ingrijpende gebeurtenissen, omgaan met angst, identiteitsvorming, zelfvertrouwen en eigenwaarde vergroten.

 

* 'Efficacy of hypnosis in adults undergoing surgery or medical procedures: a meta- analysis of randomized controlled trials'. Clinical Psychology Review 33: 2013.

** McTaggart, 2007. Het intentie experiment. Kunnen je gedachten de wereld veranderen?

 

Door De Bomen Het Bos Weer Zien Scriptie Paulette De Kraker
PDF – 1,2 MB 47 downloads
Hersengolven
PDF – 107,1 KB 39 downloads