Werkzame factoren


Lynne McTaggart*, wetenschapsjournalist, onderzocht honderden wetenschappelijke experimenten rondom de vraag: 'Kunnen je gedachten de wereld veranderen?'. Sceptici stelden de meest perfecte onderzoeken op om het tegendeel te bewijzen maar iedere keer bleek dat het kan. Onomstotelijk bewijs is geleverd dat je met je menselijke geest invloed kunt uitoefenen op materie, zoals jouw lichaam en dat van anderen. Zij stelde op basis van die honderden wetenschappelijke onderzoeken 8 factoren op die succesvolle beïnvloeding bevorderen. Deze zijn:

  1. Kies een dag uit waarop je je goed voelt. Dat betekent voor de therapie dat je zorgvuldig een dag kiest die voor jou goed voelt om de sessie plaats te laten vinden.
  2. Zorg voor een werkruimte waarop je je op je gemak voelt. De oefeningen die je thuis kunt doen, doe je op een voor jou uitgekozen speciale plek. Mijn praktijk is zorgvuldig ingericht en wordt gereinigd en gelucht tijdens de sessies door zodat hij weer fris aanvoelt voor iedere nieuwe cliënt.
  3. Kom tot rust en kom in een alfastand. Door het aanleren van zelfhypnose gaat dit voor jou makkelijker. Maar ook door bewust stil te staan bij je ademhaling kom je in een alfastand, waarin de gedachtestroom tot rust komt. Naarmate je hersengolven meer vertragen, des te meer ervaar je onbeperkte ruimte en tijdloosheid en des te beter is dat voor de heling. 
  4. Zorg voor piekintensiteit. Daarna kom je in een alert bewustzijn, waarin je beseft wat er innerlijk en om je heen gebeurt. Daarom heet hypnose ook wel dagdromen met een doel. In de therapie en tijdens je zelfhypnose ben je uiterst gefocust. Op het moment dat je merkt dat je aandacht door iets anders getrokken wordt, neem je dit zonder oordeel waar. Op dat moment ben je alweer bewust en ga je terug naar je focus. 
  5. Voel mededogen voor jezelf. Open je hart en voel de compassie en liefde voor jezelf. Je wilt met jezelf werken, dus die liefde is voorwaardelijk voor alles.
  6. Je intentie is je focus. Eerst richt je je op je intentie, zo specifiek en beeldend mogelijk. Alle gedachten die daarbij horen komen voorbij. Dan voel je de ervaring alsof het gebeurt met al je zintuigen. 
  7. Geloof in de heling. Je neemt deze totale beleving mee de toekomst in alsof het al gebeurt is en je voelt je dankbaar. Je denkt alleen maar in termen van succes.
  8. Stap opzij. Je geeft je intentie over aan het grotere geheel, kies daarvoor de woorden die of het beeld dat bij jou past: God, de Bron, het is, de natuur, ... Geef het daar aan over en laat het los. Je komt terug naar het hier en nu en gaat gewoon verder met de dingen van de dag. Voor sommigen de moeilijkste stap.

 

Hersengolven en hypnose

Veel van onze tijd zijn onze hersenen in bètagolven. In trance (door begeleide hypnotherapie, meditatie of zelfhypnose) kun je jouw alfa - en thetahersengolven gaan benutten. Je bent dan in een bijzonder bewustzijn (je onbewuste) en staat open om aan verandering te werken. Dit combineren we in de therapie met een duidelijke intentie (datgene wat jij wilt bereiken) en krachtige positieve emoties zoals dankbaarheid en geluksgevoelens. 

 

* McTaggart, 2007. Het intentie experiment. Kunnen je gedachten de wereld veranderen?